Preskočiť na obsah

Vláknina – len prázdne sľuby?

  • strava

Vláknina, vláknina, vláknina. Vraj je veľmi zdravá. Ale čo je vlastne také zdravé na niečom, čo má nulovú výživovú hodnotu?

Čo je vláknina

Vláknina je rastlinná hmota, ktorú naše črevo nevie stráviť a vstrebať. Nájdeme ju v ovocí, zelenine, obilninách, semienkach a orechoch.

Poznáme dva druhy vlákniny: rozpustnú a nerozpustnú. Rozpustná, ako naznačuje názov, sa vo vode rozpustí a vytvorí gél, zatiaľčo nerozpustná sa teda nerozpustí.

Prečo je vraj vláknina dôležitá

Pamätám si, že keď som bola dieťa, vlákninu ešte nikto neriešil. Dnes je nám stále pripomínané, že jej máme jesť viac. „Vysoký obsah vlákniny“ píšu výrobcovia na rôzne cereálie a iné výrobky, ako by to bola výhra.

Ako tá vláknina vlastne má fungovať? A funguje?

1. Zväčšuje objem a váhu stolice, čo vraj má predchádzať zápche. (Ale nepredchádza.)

O tom, že pridáva k stolici sa hádať nebudem, to je celkom jasné. To, že tým pomáha proti zápche je však niečo, čo sme všetci prijali ako fakt len preto, že to znie logicky, ale nikto si to neoveril.

Teda už overil, akurát sa ukázal presný opak, lenže s tým sa svet nechce zmieriť, lebo veď vieme, že vláknina je strašne dôležitá.

Tu je štúdia, kde zistili, že viac vlákniny síce znamenalo väčšie a častejšie stolice, ale neuľavilo ľuďom od symptómov zápchy (námaha a bolesť pri vykonávaní potreby).

V tejto zase zistili, že čím menej vlákniny, tým menej zápchy.

Okrem toho, všetci sme raz boli na úplne bezvlákninovej strave a drvivá väčšina teda bez zápchy. Hovorím o bábätkách, ktoré žijú iba na mlieku, a je im dobre.

2. Vraj pomáha chrániť črevo od rôznych ochorení. (Nepomáha.)

Napríklad Mayo Clinic uvádza, že vláknina chráni pred divertikulitídov hrubého čreva. Výskum to však celkom nepotvrdzuje. Dokonca to vyzerá tak, že viac vlákniny znamená viac divertikulitídy.

Podobne je to aj s polypmi, vláknina na ne nefunguje. A v tejto štúdii zase vláknina nijak nechránila pred rakovinou hrubého čreva (a konzumácia mäsa nezvýšila riziko rakoviny, len tak na okraj).

3. Vláknina spomaľuje alebo zabraňuje absorpcii živín v čreve. A to je vraj dobre. (Lenže nie vždy.)

Vláknina spomaľuje vstrebávanie glukózy. Glukóza je jednotka cukru, ktorá vzniká trávením rôznych sacharidov, ako prírodne sa vyskytujúceho cukru (napr. ovocie), tak aj pridaného cukru, ale aj škrobov ako obilniny, strukoviny či zemiaky. V čreve je to všetko rovnaká glukóza (a prípadne fruktóza).

To, že našemu telu veľa cukru nerobí dobre, to sa zhodneme. Ale ak je vláknina dobrá len na to, aby spomalila a obmedzila jeho vstrebanie, nebolo by lepšie obmedziť ten cukor?

Zatiaľčo menej cukru je dobrá vec, vyzerá to tak, že vláknina môže zabrániť vstrebávaniu aj iných živín. Napríklad bielkovín, ale aj minerálov ako vápnik, magnézium a zinok.

4. Vláknina vyplní žalúdok a preto zjeme menej. A to je vraj dobre. (Ale čo potom živiny?)

Vláknina nám vyplní žalúdok nestráviteľnou hmotou, a preto sa cítime plní a zjeme tak menej skutočného jedla. Toto môže fungovať ako taktika na chudnutie, ale čo tí čo by chudnúť nemali? Čo tí, ktorí síce schudnúť chcú, ale chýbajú im dôležité minerály, vitamíny a živiny, lebo jediné, čoho majú dosť sú prázdne kalórie?

Okrem toho je rozdiel medzi pocitom plného žalúdka a sýtosťou, ale o tom niekedy nabudúce.

Skóre

Aby sme si to zhrnuli, vláknina nechráni črevo a nezabraňuje zápche, dokonca skôr naopak. K tomu nám ešte kradne živiny. Vláknina má výhody iba vtedy ak ju jeme s veľkým množstvom nezdravých sacharidov, lebo ich vďaka nej menej zjeme a menej vstrebáme.

Vláknina má doslova výživovú hodnotu papiera alebo drevených pilín. Oboje sú vlastne naozaj vláknina.

Prečo si teda stále myslíme, že vláknina je super?

Myšlienka, že vláknina je skvelá vznikla, pretože ľudia, ktorí jedia viac čerstvých potravín sú zdravší ako tí, ktorí jedia veľa vysoko spracovaných výrobkov.

Jedným z rozdielov medzi týmito dvomi druhmi stravy je práve obsah vlákniny. Čo ak však tým zázrakom nie je vláknina, ktorú zjeme, ale skôr všetky tie nezdravé veci, ktoré nezjeme?

V epidemiologickej štúdii je neuveriteľne ťažké zistiť, čo presne vedie k rôznym zdravotným výsledkom. Príkladom môže byť napríklad táto štúdia, kde tvrdia, že priveľa tuku a primálo vlákniny zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva. Ako na to prišli?

Keďže Američania afrického pôvodu majú mnohonásobne vyššie riziko rakoviny hrubého čreva než obyvatelia rurálnej Afriky, vedci sa rozhodli na 2 týždne im vymeniť stravu a zistiť, ako sa zmenili ich biomarkery rakoviny. Ukázalo sa, že Afričania na americkej strave mali zrazu ukazovatele zvýšeného rizika, zatiaľčo u Američanov na africkej stave riziko kleslo.

V čom je problém tejto štúdie? Nuž ako jediné faktory si jej autori zobrali obsah tuku a vlákniny v strave. Africkú stravu označili ako vysoko-sacharidovú a vysoko-vlákninovú, zatiaľčo americká má vraj veľa tuku a málo vlákniny.

Ja neviem ako vy, ale podľa mňa sa hamburgery a kukuričné placky líšia vo veľmi veľa veciach, nielen ich obsahu tuku a vlákniny. Dá sa ich záver, že vláknina chráni pred rakovinou hrubého čreva vôbec brať vážne?

A čo baktérie?

Ďalším argumentom pre dôležitosť vlákniny je, že ňou kŕmime naše črevné baktérie. Faktom však je, že baktérie môžeme kŕmiť aj niečím iným a nikto ešte naozaj nevie, ktoré baktérie sú pre nás dobré, a ktoré nie. Črevná flóra zdravých ľudí sa môže kompletne líšiť a mení sa z hodiny na hodinu.

Štúdie, ktoré ukazujú, že ľudia, ktorí jedia viac vlákniny, majú iné baktérie, ako tí, ktorí jej jedia málo, z toho zatiaľ nemôžu vyvodzovať žiadne závery o tom, čo je lepšie.

Môj záver

Posledné dva roky jem len absolútne minimálne množstvá vlákniny, a často prejdú mesiace, keď jej nezjem ani gram. Moje trávenie je bezproblémové a pravidelné a cítim sa skvele. Pre mňa to stačí. Najlepším ukazovateľom budúceho zdravia je obvykle súčasné zdravie. Možno sa raz ukáže, že vláknina je predsa len na niečo dobrá. Dovtedy sa však budem riadiť svojim bruchom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.